ANALISIS EFEKTIVITAS PENERAPAN METODE CERAMAH SEBAGAI STRATEGI PEMBELAJARAN DI DALAM KELAS
Keywords:
Strategy, Learning, Effective, Method, LectureAbstract
One of the most widely used teaching methods in the teaching and learning process is lecture, which is carried out by providing subject matter to students in an expressive or exclusive manner to achieve perfect learning objectives. In this day and age, the selection of learning strategies is more modern, learning strategies are combined with the use of technology so that they are more sophisticated and interesting. In this study, the author wants to analyze how effective the lecture method can be applied, whether it is still effective and efficient as it used to be or vice versa. Researchers use direct interview methods to get more accurate and relevant information about how effective the cerama method is as a learning strategy.
References
Anwar, Faisal. “Generasi Alpha: Tantangan Dan Kesiapan Guru Bimbingan Konseling Dalam Menghadapinya.” At-Taujih : Bimbingan dan Konseling Islam 5, no. 2 (2022): 68–80.
Ardiansyah, Risnita, and M. Syahran Jailani. “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif.” Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (2023): 1–9.
Aswad, Hijrawatil. “Efektivitas Pelaksanaan Metode Diskusi Kelompok Terpusat (Focus Group Discussion)Terhadap Motivasi Belajar Ips Murid Kelas V Sd Negeri Ii Bone-Bone Kota Baubau.” PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 2 (2019): 135–160.
Hamzah B.Uno. Model Pembelajaran, 2007.
Hasanah, Muwahidah Nur, and Wibawati Bermi. “Metode Pembelajaran PAI,” 2022.
Haudi, "Strategi Pembelajaran," 2021.
Idrus, Muhammad, Hamuni, and Aswati. Strategi Pembelajaran (Konsep Dan Aplikasi Dalam Pembelajaran), 2021.
Lamatenggo, nina. “Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Ilmiah Menuju Anak Merdeka Belajar.” Pardigma Penelitian (2020): 85–94.
Lontoh, Fadlian, and Maria Sihombing. “Efektivitas Penggunaan Metode Ceramah Dalam Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Mahasiswa” (2021): 1–16.
Mauizatul, Hasanah and, and Nurmina. “Implementasi Penggunaan Metode Ceramah Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Social.” Pendidikan dan Keguruan 1, no. 1 (2023): 32–42.
Nasih, Ahmad Munjin, and Lilik Nur Kholidah. “Metode Dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.”
Rusandi, and Muhammad Rusli. “Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif Dan Studi Kasus.” Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam 2, no. 1 (2021): 48–60.
Sangid, Akhmad, and Mohammad Muhib. “Strategi Pembelajaran.” Tarling : Journal of Language Education 2, no. 1 (2019): 1–22.
Sanjani, Maulana Akbar. “Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa.” Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan 10, no. 2 (2021): 32–37.
Sulaiman. Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) (Kajian Teori Dan Aplikasi Pembelajaran PAI). PeNA, 2017.
Tambak, Syahraini. “Metode Ceramah: Konsep Dan Aplikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Tarbiyah 21, no. 2 (2014): 375–401.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 AZKIYA: Jurnal Ilmiah Pengkajian dan Penelitian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.