IMPLEMENTASI AI DALAM MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA SI ERA SOSIETY 5.0

Authors

  • Tri Sutrisno Unikarta

Keywords:

ChatGPT, Artificial Intelligence, Islamic Religious Education, Learning Independence, Society 5.0.

Abstract

The objectives of this study is to explore the use of ChatGPT, a form of Artificial Intelligence (AI), as a learning medium in Islamic Religious Education (IRE) with regard to the fostering of independent learning among students in the Society 5.0 era. The research utilized a qualitative-descriptive approach focusing on library research by analyzing various literatures about the role of ChatGPT in education, particularly in IRE. The data was obtained through document analysis of books and scholarly journals such as other relevant research articles. The findings show that ChatGPT has potential in facilitating students’ autonomous interaction, flexibility of access, and adaptability of contextual Islam content to enhance learning independence. The results of this study suggest that utilizing ChatGPT as a learning tool can contribute to the digital evolution of religious education towards independence and sustainability.

 

 

References

Budiawan, S, S T Alvianus Dengen, R Delu Abidah, M Si Kamrin, and S E Roy Rocky Suprapto Baan. DIALOG DIGITAL: MEMAHAMI KOMUNIKASI MANUSIA DAN MESIN DALAM ERA INTERKONEKSI. Penerbit Widina, 2025.

Farman, Indra, Abdul Wahid, Nur Alamsyah, and Ashabul Taufik. “Transformasi Pendidikan Di Era AI Studi Kasus Penggunaan Chatgpt Dalam Pembelajaran Daring.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP) 7, no. 4 (2024): 16393–16398.

Fauziyati, Wiwin Rif’atul. “Dampak Penggunaan Artificial Intelligence (AI) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP) 6, no. 4 (2023): 2180–2187.

Fricticarani, Ade, Amalia Hayati, Irva Hoirunisa, and Gina Mutiara Rosdalina. “Strategi Pendidikan Untuk Sukses Di Era Teknologi 5.0.” Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI) 4, no. 1 (2023): 56–68.

Fuad, A Jauhar, and Fathiyah Mohd Fakhruddin. “Pemanfaatan Artificial Intelligence Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” In Indonesian Proceedings and Annual Conference of Islamic Education (IPACIE), 3:1–14, 2024.

Johar, Rahmah, and Latifah Hanum. Strategi Belajar Mengajar: Untuk Menjadi Guru Yang Profesional. Syiah Kuala University Press, 2021.

Junatama, Rozan Taqi, Muhammad Zakry Ramadhan, and Gusmaneli Gusmaneli. “Peran Guru Dalam Mengembangkan Strategi Pembelajaran Adaptif Pada Pendidikan Islam Di Era Merdeka Belajar.” Hidayah: Cendekia Pendidikan Islam dan Hukum Syariah 2, no. 1 (2025): 23–35.

Maliki, Ibnu Akbar. “Artificial Inteligence Untuk Kemanusiaan: Pengembangan Konsep Keberagamaan Melalui Chat-GPT Sebagai Solusi Krisis Identitas Muslim Urban Di Era Digital.” Moderatio: Jurnal Moderasi Beragama 4, no. 1 (2024): 35–51.

Pontjowulan, H I A. “Buku Referensi; Inovasi Pembelajaran Digital Dalam Kurikulum Merdeka” (n.d.).

Pratiwi, Aprilisa, Partono Partono, and Suherman Suherman. “Akurasi Penggunaan Chat GPT Dalam Menganalisis Materi Pembelajaran Pendidikan Agama Buddha.” Jurnal Budi Pekerti Agama Buddha 2, no. 4 (2024): 1–10.

Razilu, Zila. INOVASI PEMBELAJARAN Integrasi Artificial Intelligence Dalam Teknologi Pendidikan. Penerbit Widina, 2025.

Salsabila, Unik Hanifah, Muhammad Lutfi Nur Hanifan, Muhammad Ibnu Mahmuda, Muhammad Afif Nur Tajuddin, and Anggi Pratiwi. “Pengaruh Perkembangan Teknologi Terhadap Pendidikan Islam.” Journal on Education 5, no. 2 (2023): 3268–3275.

Setiawati, Lilis, Ferriza Nur Rofiqa Nasri, and Ayu Rizki Amalia. “Implementasi Chat-Gpt Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” In International Conference on Humanity Education and Society (ICHES). Vol. 3, 2024.

Simatupang, Halim. Strategi Belajar Mengajar Abad Ke‐21. Pustaka Media Guru, 2019.

Subandowo, Marianus. “Teknologi Pendidikan Di Era Society 5.0.” Jurnal Sagacious 9, no. 1 (2022).

Sulianta, Feri. Chat GPT-Memberdayakan Large Language Model Untuk Berbagai Kebutuhan. Feri Sulianta, 2024.

Umam, Chotibul. Inovasi Pendidikan Islam: Strategi Dan Metode Pembelajaran PAI Di Sekolah Umum. CV. Dotplus Publisher, 2020.

Yasdar, M, and Muliyadi Muliyadi. “Penerapan Teknik Regulasi Diri (Self Regulation) Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling STKIP Muhammadiyah Enrekang.” Jurnal Edumaspul 2, no. 2 (2018): 51.

Zein, Afrizal. “Dampak Penggunaan ChatGPT Pada Dunia Pendidikan.” Jurnal Informatika Utama 1, no. 2 (2023): 19–24.

Zubaidah, Siti. “Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran.” In Seminar Nasional Pendidikan, 2:1–17, 2016.

Published

2025-06-25