PERENCANAAN STRATEGIS BAGIAN EKONOMI SEKRETARIAT DAERAH DALAM MENINGKATKAN PELAYANAN KEPADA MASYARAKAT DI KABUPATEN KUTAI BARAT

Authors

  • Toyo Universitas Kutai Kartanegara Tenggarong
  • Yonathan Palinggi Universitas Kutai Kartanegara Tenggarong
  • Bambang Arwanto Universitas Kutai Kartanegara Tenggarong

DOI:

https://doi.org/10.53640/jimap.v1i1.1094

Keywords:

planning, service, motivation, target

Abstract

The purpose of this research; analyze strategic planning for the implementation and implementation of the main tasks and func tions of the
Economic Section of the secretariat of West Kutai Regency, to describe the description of the vision, mission, objectives, strategies, and
policies of the economic section of the Regional Secretariat to improve services to the community. and analyze the motivation of local
officials to improve services to the community in the process of achieving the targets set. The desi gn of this research is descriptive
qualitative research. This study uses primary data and secondary data. Data were collected through observation, in-depth interviews, and
literature searches. Primary data were collected using key informants with a total of 21 people. Data analysis was carried out through
procedures for collecting information, reducing, presenting, and drawing conclusions. The results of the study show that the Regional
Secretariat of West Kutai Regency has implemented indicators of Good Governance which include aspects of accountability,
responsiveness, consensus, effectiveness and efficiency, and participation along with their respective indicators. However, aspects that have
not been implemented properly, namely transparency and professionalism, the Regional Secretariat of West Kutai Regency, faces a lack of
understanding of the duties and functions that are the responsibility of each section, as well as the implementation of standard operating
procedures that are not applicable, and the feudal culture is still rampant. practiced among employees.

References

Anggraini. D. (2013). Politik Kekerabatan. Jurnal Politik

Propetik, 2(2)

David, F. R. (2009). Manajemen Strategis Konsep (12th ed.).

Penerbit Salemba Empat.

Indonesia, M. H. dan H. A. M. R. (2014). Undang-Undang

Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2014 Tentang

Pemerintah Daerah.

Indonesia, S. N. R. (2004). Undang-undang Republik Indonesia

Nomor 25 Tahun 2004 Tentang Sistem Perencanaan

Pembangunan Nasional.

Kantor Menteri Negara Pendayaagunaan Aparatur Negara

Indonesia. (1993). Keputusan Menteri Negara

Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor: 81/1993

tentang pedoman tatalaksana pelayanan umum.

Khalil, Z. F., & Fitri, A. (2019). Tata Kelola Dan Pelayanan

Administrasi. Al-Ijtima`i: International Journal of

Government and Social Science, 5(1), 1–10.

https://doi.org/10.22373/jai.v5i1.461

Mustanir, A., Sellang, K., Ali, A., Madaling, M., & Mutmainna,

M. (2018). Peranan Aparatur Pemerintah Desa Dan

Partisipasi Masyarakat Dalam Musyawarah

Perencanaan Pembangunan Di Desa Tonrongnge

Kecamatan Baranti Kabupaten Sidenreng Rappang.

Jurnal Ilmiah Clean Government (JCG), 2(1), 67–84.

http://lonsuit.unismuhluwuk.ac.id/index.php/clean/arti

cle/view/213

Nasution, M. A. (2007). Perencanaan Pembangunan

Partisipatif (Studi Tentang Penyusunan Rencana

Pembangunan Jangka Menengah Kota Medan Tahun

-2010). Unversitas Sumatera Utara Medan.

Novatiani, A., Rusmawan Kusumah, R. W., & Vabiani, D. P.

(2019). Pengaruh Transparansi dan Akuntabilitas

Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah. Jurnal Ilmu

Manajemen Dan Bisnis, 10(1), 51–62.

https://doi.org/10.17509/jimb.v10i1.15983

Nurdin, E., Wawo, A. B., & Julia, L. (2018). Pengaruh

Pengembangan Kapasitas Sumber Daya Manusia

Aparatur Pemerintah Daerah Terhadap Kinerja

Pegawai (Studi Pada Badan Pengelola Keuangan Dan

Aset Daerah Kota Kendari). Jurnal Akuntansi Dan

Keuangan, 3(1), 1–13.

http://ojs.uho.ac.id/index.php/JURNALAKUNTANSIK

EUANGAN/article/view/3770/2857

Riyanda, R. (2017). Faktor-Faktor Yang Menghambat

Kinerja Pelayanan Publik Di Dinas Kependudukan

Dan Pencatatan Sipil Kota Batam. Jurnal Niara, 9(2),

–101. https://doi.org/10.31849/nia.v9i2.2102

Sekretaris Negara Republik Indonesia (2004). UndangUndang

Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2004

Tentang Perimbangan Keuangan Antara Pemerintah

Pusat dan Pemerintah Daerah.

Siagian, S. P. (2002). Manajemen Sumber Daya Manusia.

Bumi Aksara.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan

R&D. Penerbit Alfabeta.

Wibowo, A. H. (2009). ANALISIS PERENCANAAN

PARTISIPATIF (Studi Kasus Di kecamatan Pemalang

Kabupaten Pemalang). Universitas Diponogoro.

Zamroni, Afifuddin, & Widodo, R. P. (2019). Kualitas

Pelayanan Publik Pada Pelayanan Kependudukan Dan

Catatan Sipil Di Kantor Keluran Dinoyo Kecamatan

Lowokwaru Kota Malang (Studi Kasus Pada Kantor

Kelurahan Dinoyokecamatan Lowokwaru Kota

Malang). Respon Publik, 13(2), 75–82.

http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/rpp/article/vi

ew/2127

Downloads

Published

2022-10-10

Issue

Section

Articles