POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENANAMKAN KEMANDIRIAN ANAK USIA DINI DI TK SAMARINDA KOTA

Authors

  • Rini Fitriyani Universitas Kutai Kartanegara
  • Sukma Erita Universitas Kutai Kartanegara
  • Linda Wulan Riana Universitas Kutai Kartanegara

Keywords:

parenting pattern, independence, early childhood

Abstract

This study aims to determine how parenting patterns in instilling independence in early childhood in Samarinda City Kindergarten. Parenting patterns given to children will affect independence in children. Each child's independence is certainly different depending on the parenting pattern of people in instilling child independence. Many parents make different parenting patterns that sometimes they think are good but not necessarily the best for children. This type of research uses qualitative descriptive research with data collection techniques using observation, interviews and documentation. Data analysis techniques by means of data collection, data reduction, data presentation and data verification. Examination of data trustworthiness in this study was carried out through data validity tests. The results of this study found that democratic and permissive parenting patterns were dominantly applied by parents in instilling child independence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, Rabiatul. 2017. “Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak (Studi Pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan)”, Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Volume 7, Nomor 1. Hlm 33-48.

Anselm Strauss dan Juliet Corbin. 2003. Dasar-dasar Penelitian Kualitatif. Pustaka Pelajar Diterjemahkan Muhammad sodiq dan Imam Muttaqin.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Departement Pendidikan Nasional.Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. UURI No.20 Tahun 2003 dan Peraturan Pelaksanaannya. (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional). 2003.

Depdiknas. 2001. Buku 1 Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Sekolah. Jakarta: Depdikbud.

Depdiknas. 2000. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Helmawati (2014). Pendidikan Keluarga. Bandung:Remaja Rosdakarya.

Hurlock, E.B. (2010). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Irfan. 2020. EfektivitasModel Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Di Rumah. Jurnal Inovasi Penelitian Vol.1 No.3 Agustus 2020

Juniaris, A., & Wijayaningsih, L. (2022). Pola Komunikasi Guru dan Orang Tua dalam Mewujudkan Kemandirian. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4860–4874.

Komala. (2015). Mengenal dan Mengembangkan Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Pola Asuh Orang Tua dan Guru. Jurnal Tunas Siliwangi Vol.1 No.1 Oktober 2015.

Lexy J Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rodaskarya, 2016

Miles, M.B. and Huberman, 1992. A.M. Qualitative Data Analysis, London: Sage Publication.

Musfiroh, Tadkiroatun. 2005. Bermain Sambil Belajar dan Mengasah Kecerdasan. Jakarta. Depdiknas

Nasution, Raisyah Armayanti. 2017. “Penanaman Disiplin dan Kemandirian Anak Usia Dini dalam Metode Maria Montessori”. Jurnal Raudhah. Volume 2, nomor 2. Hlm 1-16.

Nurhayati, E. (2011). Psikologi Pendidikan Inovatif.Yoyakarta:Pustaka Pelajar.

Restiani, S. (2017).Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Dengan Kemandirian Anak di Kelompok A PAUD IT Bina Iman Kabupaten Bengkulu Utara.Jurnal Potensia PGPAUD FKIP UNIB Vol.2 No.1 2017.

Robert K Yin, Studi Kasus (Desain & Metode), Jakarta PT Raja Grafindo Persada, 2003.

Saleh, R. (2022). Kerja Sama Orang Tua dan Pendidik dalam Mengenalkan Nilai-Nilai Moral Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 24–33.

Santrock, J. (2002). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Saragih, A. A. (2022). Peran Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak pada Saat Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 6(2), 2352–2360

Sochib. Moch. 2000. Pola Asuh Orang Tua dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta.

Sunarty, Kustiah. 2016. Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Kemandirian Anak. [Online] Tersedia: https://media.neliti.com/media/publications/177109-ID-hubungan-pola-asuh-orangtua-dan-kemandir.pdf. (2 Januari 2024)

Susilawati, Samsul. 2020. Pembelajaran Moral dan Desain Pembelajaran Moral. Yogyakarta: Pustaka Egaliter

Wahyuni, W., & Al Rasyid, H. (2022). Pengaruh Pembiasaan, Kecerdasan Emosional dan Dukungan Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3034–3049.

Yusnita, N. cynthia, & Muqowim. (2020). Pendekatan Student Centered Learning

Yusuf LN, Syamsu. 2011. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Rosda.

Undang-Undang Republik Indonesia, No. 20. Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2005. Jakarta: Balai Pustaka.

Downloads

Published

2024-06-17

How to Cite

Fitriyani, R. ., Erita, S., & Wulan Riana, L. . (2024). POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENANAMKAN KEMANDIRIAN ANAK USIA DINI DI TK SAMARINDA KOTA. Jurnal Benua Etam Ramah Anak Usia Dini, 1(1), 19–28. Retrieved from https://ejurnal.unikarta.ac.id/index.php/beraksi/article/view/1596