PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI ANAK USIA DINI
Keywords:
Parents, early childhood, communication skilssAbstract
Early childhood has a golden age period that can quickly record whatever is in the child's environment. At this time the child is sensitive to receive various stimuli provided by the environment. Communication is urgent in human life activities because communication is a form of learning. Therefore, as parents from an early age need to optimize children's communication skills so that when entering school age children are able to communicate well. The methods used in this research are survey and interview methods. The results of the research conducted show that children's communication skills can be improved by the intense involvement of parents in accompanying children.
Downloads
References
Ahla, A., Setyawan, D. A., & Siswanto, A. (2022). Hubungan Dukungan Keluarga dengan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia Prasekolah di Raudhathul Athfal Bina Anaprasa Kota Banjarmasin Kalimantan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 13697–13706. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4655
Anggraini, N. (2021). Peranan Orang Tua Dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43. https://doi.org/10.30595/mtf.v7i1.9741
Arini, D. A. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Picture And Picture Pada Mata PelajaranIPS Materi Peninggalan Sejarah Di Indonesia. Jurnal Tahsinia, 2(1), 110–124
Azizah, U. (2018). Keterlambatan Bicara dan Implikasinya dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 281–297.
Dewi, N. W. E. P., Gading, I. K., & Antara, P. A. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kemampuan Kerjasama Pada Anak Kelompok B Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(3), 261-271.
Gooden, C., & Kearns, J. (2013). The importance of communication skills in young children. Research Brief.
Harining, N. L. S & I Ketut P. S. (2023). Pola Komunikasi Orang Tua dalam Menekan Dampak Negatif Konten Short Video Media Online YouTube pada Anak Usia Dini. SADHARANANIKARANA: Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu. 5(1) 854-863.
Herawati, N & Sri Katoningsih. (2023). Kemampuan Bahasa Anak Usia Prasekolah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 7 (2), 1685-1695
Languju, Mary C., A. Syaikhu, & Wahyuni N. (2021). Peningkatan Kemampuan
Komunikasi Verbal melalui Project Based Learning. SEMNARA, (74-82)
Maulidah, F., Suwatra, I. I. W., & Magta, M. (2018). Pengaruh model pembelajaran project based learning terhadap kemampuan motorik halus anak kelompok A Gugus VI. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(2), 189-198.
Otto, B. (2015). Perkembangan bahasa pada anak usia dini. Kencana.
Sukarno, Bedjo. (2021). Pentingnya Komunikasi Keluarga dalam Perkembangan Anak. Intelektiva: Jurnal Ekonomi, Sosial, & Humaniora, 3(1), 1-9
Siyoto, Sandu & Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Kediri: Literasi Media Publishing
Triningsih, R. W., Aryani, H. R., & Mutoharoh, Q. (2022). Musik Sebagai Stimulasi Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini : Literature Review. Jurnal Pendidikan Kesehatan, 11(1), 1. https://doi.org/10.31290/jpk.v11i1.2969
Usman, M. (2015). Perkembangan bahasa dalam bermain dan permainan:: untuk pendidikan anak usia dini. Deepublish.
Wiryanto. (2005). Pengantar Ilmu Komunikasi, (Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia), h.12.